Мислите ми бродят из великата празнота.
китайски стих
_____________
Гуй Уей прочел Мадхямика Шастра и съчинил следната гатха:
Всички неща, сътворени причинно,
са празни, казвам аз.
Те са само лъжливи Имена,
които сочат също Средата.
_____________
Аджан Ча
Вие трябва да освободите своя ум от мнения, тогава ще виждате. Нашата практика излиза отвъд пределите на интелектуалността и глупостта. Ако си мислите: “Аз съм умен, богат, значителен, аз разбирам целия будизъм”, то вие не виждате истината, че няма същност. Всичко, което виждате, ще бъде същност, “аз”. Но будизма е освобождение от същност. Той е Празнота, Простор, Нирвана.
По тази причина, ако съберем нещата в едно, като еко даммо – една дамма и видим, че характеристиките им са едни и същи, това ще породи разочароване. Това разочароване не е отвращение. Просто умът отпуска захвата си, писнало му е, празен е, изтрезнял е. Няма любов, няма омраза, няма фиксиране върху нищо. Ако имате разни неща, добре. Ако нямате, пак е добре. В покой сте. Намерили сте мир.
Ниббанам парамам сукам
Ниббанам парамам сунням.
Ниббана е абсолютно щастие. Ниббана е абсолютен покой, празнота.
_____________
из “Въведение в будизма”
Затова придобиването на мъдрост
е равносилно на просветление.
Мъдростта, прозряла истинската
природа на съществуване на нещата,
е мъдростта, осъзнала прочутия
принцип в будизма Шунята.
Ако наистина приемам убежище,
то е в празнотата на самия мен
и на всички и всичко, което виждам.
Тази мъдрост, която осъзнава
празнотата е изключителна.
Тя има силата да ни освободи
във всеки един момент.
_____________
Далай Лама
Ключовите будистки принципи се излагат в четири основни положения: непостоянство, страдание, липса на същност и празнота. По този начин определени философски възгледи се определят за будистки, а други за небудистки. Будистки школи са тези, които се придържат към принципа на “четирите печата”:
Всички обусловени феномени са непостоянни.
Всички замърсени феномени имат за природа страданието.
Всички явления са празни и безсъщностни.
Нирвана е истинския покой.
_____________
Сарвепалли Радхакришнан
Не трябва да забравяме, че будистите отхвърляли не само понятието Абсолют, но и понятието душа, anātman е един от основополагащите закони на будисткия мироглед, а най-главната форма на неведение било неведението за несъществуването на индивидуално Аз, затова, когато става въпрос за прераждане, трябва да помним, че това е само словесен израз, че никакво реално прераждане няма, защото просто няма кой да се прероди.
_____________
Чандракирти
Просветления вижда нещата като променливи и празни
– лишени от собствено битие,
подобни на отражението на луна във вода.
Бодхисатвите (просветлените) виждат, че има две идеи, обясняващи собствената същност (на явленията), а именно: непостоянството във всеки миг и празнотата – отсъствието на собствено битие.
Роденото от условия е неродено, защото е лишено от същност. Зависимото от условия се явява празно.
Осъзнаващия тази празнота пребивава в покой.
_____________
Арядева
Както [ума] вижда едно явление, така той вижда и всичко останало. Празнотата на едно нещо [е достатъчно да се разбере] е празнотата на всички неща.
_____________
Нагарджуна
Установено е, че всичко случващо се е обусловено, празно и представлява само зависимо обозначение.
Учат ни, че взаимообусловеното е празнота и аз наричам това учение Среден път.
Всичко е ясно за този,
който възприема празнотата.
Всичко е неясно за този,
който не възприема празното.
_____________
Буда
Вижте сега, монаси, съветвам ви:
Всички съставни неща са предмет на разрушение.
Стремете се с усърдие.